13 maj 2012

Aberdeen ~ part one

Här kommer ett litet inlägg från en stressig Böna som drar till sommarstugan i Dalarna så fort jag vaknar i morgon, självklart ska Esmeralda med men Fredrik kommer inte förrän på onsdag kväll. Emmis håller som vanligt ställningarna hemma i Gammelbo. =)

Utlovade bilder från Skottland kommer här i del I, det kommer mer bilder men jag delar lite på dem.

Kort fakta: Aberdeen är Skottlands 3:e största stad och ligger vid kusten, det bor nästan 200.000 pers där om man räknar in tätortena. Vi bodde på ett hotell som låg mitt i stan och behövde inte gå så långt för att komma mitt in i smeten. Bilden nedanför är från huvudgatan som går mitt i centrum och innehåller de flesta stora butiker och gallerior.


Aberdeen kallas för Silver city, Grey city eller Graniet city vilket för besökande ter sig fullt naturligt då 99% av alla hus är byggda av granitsten. Sen har vi det där med kyrkor, det finns så många att man inte kan räkna dem ens. En av kyrkorna som vi var i hade de gjort om till Pub o Restaurang och där åt vi första dagen, helmysigt måste jag säga. (Bild kommer senare, de befinner sig just nu i Fredriks Iphone.) Nedan 2 bilder från en kyrkogård vi klev in på för att vila en stund, det blev lite mycket traskande där ett tag. ;-)



Självklart hittade vi såklart en butik för kiltförsäljning, vad annars!? Ur den kom 2 unga herrar i kilt, tyvärr han jag inte få dem med på bild då de hastade iväg snabbt som två illrar.


Jag blir osynlig här framöver för när vi kommer tillbaka från Tyngsjö så ska vi flyga med Fredrik till Köpenhamn några dagar, bäst att passa på när det är så härligt ute. Men jag lovar fler bilder från Aberdeen och jag kan verkligen rekommendera staden om man funderar på Skottland, jag tyckte det var lagom stort helt enkelt.

Vi var ju där i 3 dagar och hade vi haft mer tid på oss så hade vi besökt något whiskeydestilleri och Högländerna, men nu fanns helt enkelt inte tiden. Dagarna gick jättefort och jag törs knappt säga att vid 9-10 på kvällarna låg vi i sängen, helt slut efter dagens strapatser. Märks att man inte är någon tonåring längre. ;-)

Nu passar jag på att önska alla som orkat med att läsa hit, en kanonhärlig Kristi Flygare!


23 kommentarer:

Fröken Abbe sa...

Åh, vad härligt att komma iväg lite! Kul också att höra om ett ställe man hört om men aldrig om någon som åkt dit!
Kram

Unknown sa...

Ha det så trevligt i stuga och Danmark:) Kram!

K. sa...

Åhh, det ser jättefint ut! Jag har inte varit där, men i Edinburgh och det var verkligen fint det med. Och så bilade vi till Oban också och det var vackert. Kram på dig

Jenny sa...

Hej Vännen,
Hoppas ni haft en trevlig Kristi flygarhelg!

Kul att få se bilde från Aberdeen, har bara varit i England men skulle gärna besöka Skottland oxå:)

Kraam Jenny

Rosor och Pioner sa...

Hej vännen,

Jag har ny mail adress, så hör av dig på bloggen när du är hemma ifall jag glömt maila dig den nya.

Kram kram

Carinale sa...

Tjenixen kaffebruden!
Någonstans måste jag erkänna att det känns lite skönt att se att det är fler än jag som är duktigt ineffektiva med bloggandet :)

Hoppas att allt är bra med dig å de dina
Kram
/Carina

Jenny sa...

Hej Vännen!

Kikar in för att önska er en trevlig helg på Gammelbo!

Kraam Jenny

Helena sa...

Hej!
Hoppas allt är bra och att det var/är mysigt i stugan!
Ha en skön helg!
Kram Helena

Carinale sa...

Har ni fastnat i Skottland eller????

Carinale sa...

She is alive, she is alive, she is alive.
Coolt!

Jodå, vi har (läs Perre har) lagt upp ett gäng med bunkrar på sommarens 'att göra' lista :)

Hälsa
Kraam

Jenny sa...

Hej Vännen,
Hoppas allt är bra med er på Gammelbo! Trist med regn..här har det varit både sol o skurar idag.

Ja, ställningen har kommit upp men vi har inte målat på några dagar nu, vädret har varit för dåligt..en som däremot använder ställningen som lekplats är Elvira, hihi:) Hon tar sig upp på den via farstukvisten, sen sitter hon där o kikar in genom fönstren på övervåningen, tokiga katt;)

Ha en fortsatt trevlig helg,

Kraaam från oss på Kråkered

Carinale sa...

Tjena på dig Kaffebruden & Co!
Ser att ni förlustar er på Malta - ser inte helt fel ut.
Måsågott
Hörs å så
Kraaam
/Carina
Å Perre

Carinale sa...

Tjena på dig din 'gamla' Böna!
Ser inte värre ut än att du har lagt ner verksamheten helt å hållet - trist :(

Men stort tack för dina kommentarer hos mig i alla fall.
Här är allt, eller i alla fall det mesta helt okej. Det sånär som på några detaljer som arbetslös. Nåja, det finns säkerligen de som har det värre här i livet.

Kram å hälsa alla
/Carina

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vad roligt att höra från dig igen!:) Har allt kikat in här under sommaren för att se om det kommit nya inlägg, gissade att ni har fullt upp därhemma på Gammelbo;)

Esmeralda har ju blivit stora damen som får åka skolbuss! Skönt att slippa köra fram o tillbaka:)


Hoppas du får tid till lite inlägg här på bloggen framöver:)


Kraam Jenny

Mycket annat & lite betong sa...

Har du fortfarande sommarlov?
Jag väntar på Aberdeen - part two. Det verkar vara en fin stad.
Hoppas att allt är bra med dig!

Kram Agneta

Jenny sa...

Ha en trevlig helg på Gammelbo!

Kraam Jenny

Carinale sa...

Hej hej Kaffebbruden,
hälsa Javamannen.

Kram

Pilgården-Susanne sa...

Hej!
Var är du??? Saknar dig! Hoppas du mår bra.
Ha en skön advent!
Kramar
Susanne

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vad kul att höra från dig igen:)
Det var ganska skönt att ta ett uppehåll från bloggen, blev för mycket där ett tag, man har ju annat man vill hinna med oxå.

Hoppas allt är bra med er annars?

Ha nu en skön adventshelg! Vi ska gå på Jul på Liseberg på söndag, det har blivit en tradition:)

Kraam Jenny

Lillsis sa...

Men syster!!! Dags att uppdatera nu ;-)

Kram kram

Carinale sa...

Men Kaffebruden, lever du :)

Tur att du har en Javaman som uppdaterar sin status på Facebook så man har någon koll på vad som händer i Gammelbo.

Å vadå ofrivillige icke-bloggare?
Man skriver väl när man har lust om vad man har lust :)

Sköt om er och ha en bra Lucia
Kraam
/Carina

Jenny sa...

Hej Vännen!
Blir alltid lika glad att höra från dig:)

Hoppas ni haft en mysig lusse idag!

Lille kattkillen är hur söt som helst:) Vi har kollat hela halsbandet, inga uppgifter tyvärr. Fick en kommentar på FB att någon sett honom ute i flera veckor:(
Är väldigt sugen på att behålla honom här om ingen hör av sig..får se om jag kan övertala P;)

Kraam Jenny

Anonym sa...

Hello. And Bye. Thank you very much.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...