28 april 2010

Junkyard heaven


I dag hade jag tänkt visa mina vackra planterade penséer men eftersom de inte har slagit ut och det var mulet så tänkte jag vänta med att ta kort på dem.

I stället tog jag kameran med mig när jag skulle åka till Linde och handla i dag. Stannade till på ett ställe efter vägen som jag spanat in tidigare vid något tillfälle när jag plockat svamp.

Förr i tiden innan det fanns kommunala sopplatser så slängde man allt skräp i naturen, förvisso vid en samlad plats som denna. För en skrotälskare som jag är det här rena drömmen och det finns inte så många av dessa platser kvar i dag.

Nu är det här inte den bästa jag någonsin besökt för det var tippen i Tyngsjö, numera dödare än döden. Där fanns allt och då menar jag allt, man kunde hitta gamla möbler, glasflaskor, stora hjul till gamla hästkärror och en otroligt mängd gamla kylskåp.

För så där en tio, femton år sen kom kommunen på att så där kan man ju inte ha det och tog livet av den gamla tippen. Vet inte om de begravde allt eller om de plockade undan innan de lastade flera ton grus över allt. Nu är platsen övervuxen och ett minne blott.

Den här lilla godbiten till soptipp som jag hittat är som ni förstår bara en bråkdel så stor som tippen var i Tyngsjö. Det hindrar inte mig från att gå omkring bland gamla prylar och njuta, man vet ju aldrig om man hittar något riktigt värdefullt. ;-)

I dag var det tack och lov ingen som såg mig när jag smög omkring nere i buskarna iklädd bästa Mollystassen, då hade jag antagligen blivit tokförklarad. Vilket jag antagligen förvisso är.

Så långt tillbaka jag kan komma ihåg har alltid min mormor sagt att jag är så lik Leander. Leander var min mormors farbror, en riktigt sån där gammal gubbe som samlade på precis allt. Mig veterligen hade han ingen familj och det var kanske inte så konstigt då hans hus som låg vid Dalälven i Mora var fyllt med gamla saker från topp till tå.

Nu finns det de som säger att det finns andra prylsamlare som jag brås på, i andra delar av min släkt - ingen nämnd, ingen glömd.

Alla bilder är klickbara så att ni kan förstora och riktigt njuta. ;-)


Kraniet på sista bilden hittade jag vid en svampplockningssession i höstas och den fick så klart följa med hem och huserar numera i ett av mina äppelträd. Om någon läsare vet vad det är för djur så skulle jag gärna vilja veta. Kraniet är ca 15 cm långt.

Det var allt för den här gången, tippen ska jag besöka med rätt kläder någon dag och se om jag hittar något roligt under mossan. Det är lite läskigt att gå där för det ligger massor med saker under mossan och man liksom sjunker ner. En hel del trasigt glas finns det också, så ett par lämpliga skor är nog på sin plats.

Hinner nog inget mer inlägg innan Valborg så därför önskar jag alla en riktigt mysig sista april med fint väder, stor brasa och härligt umgänge med vänner. Lek inte med för mycket smällare bara!

18 kommentarer:

Jenny sa...

Halloj Tokan på Gammelbo;)

Vilket kul inlägg, den där Leander verkade vara en skön typ, hade gärna velat gå o botanisera i hans hus!
Kan se dig framför mig där på tippen med Mollystass på, hihi! Du é la för goo du Maria!

Ha en mysig valborg du oxå Vännen!

Kraaam Jenny

Unknown sa...

Halva priset?! Kanske får tänka om;) Jobba halvdagar finns inte hos oss, blir väl nån timme tidigare kanske! Jag provade Lotta Lotta Longcoat i Stockholm och blev riktigt frälst. Får väl börja spara jag med:) Ha en bra Valborg. Kram

andi sa...

Hej!
Så häftiga bilder! Mycken historia bakom de sakerna :) Gillade cykeln och Amazonen, eller vad det var ;)

Trevli Valborg!

*Kram*

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Jag skulle också bli eld och lågor.
Kram Anette

Villa Solgården sa...

Har faktiskt aldrig tänkt på att man kan hitta fina gamla saker på en gammal tipp i skogen! Vilken lycka! :) Vi åkte ju och kastade saker i skogen på ett ställe när jag var liten... men den finns säkert inte kvar. Jag får fortsätta mitt letande på loppis. :)

Ha en trevlig valborg!!

Sanna

Mycket annat & lite betong sa...

Fina fynd!
Tack för din kommentar, man blir inte ett dugg stressad. Men jodå, vi är snart klara men det blev liksom en del över. Och jag slänger ju inte heller så gärna mina gamla fynd.

Just när jag sitter här vid datorn fick vi strömavbrott 1 1/2 timme.

Stoooooooor Valborgskram tillbaka!
Agneta

Carinale sa...

Hej underbara favorit Javabönan!
Du är verkligen fantastisk i ditt sätta att skriva och fotografera, en stadsbo som jag (nåja förortsbo) känner tidens vingslag och jag lockas med till mina uppväxtår i Huddinge (som förvisso också är en förort).
Huset jag växte upp i var från början min farmors landställe, hon bodde i stan och det tog halva dagen att ta sig dit ut.
Det påminner mig också om en webbsida som heter www.jornmark.se - den handlar om Övergivna platser i Sverige.
Perre fullkomligt älksar den sidan och vi har varit och besökt några av platserna.

Kraam
/Carina

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Du bär ju på en riktig guldgruva. Man kan ju göra så mycket av gamla fönster. Det är bra att vara samlare ibland. När vi köpte huset lämnade de en del lite roliga saker kvar som vi har sparat annars har vi inte så mycket gammalt. Så vi får köpa efter hand. Tänk om man skulle hitta en gammal soptipp som du har gjort.
Kram Anette

Designe sa...

Så spännande! Såna där platser gillar jag oxå! Man vet aldrig vad man kan hitta och som sagt under mossan kan det ligga fynd oxå!..men ett par rejäla skor är nog på sin plats!..kan riktigt känna hur pirrig man är när man går omkring på en sån där plats!:) Gillar även platser där det legat hus tidigare och det finns ett gammalt staket och lite rester kvar..där kanske man oxå kan hitta nåt spännande. Dessutom blir jag då så nyfiken på hur gården sett ut och vilka som bott där!
Ha en bra dag! Kram :)

Peggy sa...

Ja det som göms i snö kommer upp i tö :-) vad mysigt att gå omkring och spana på en massa "skatter" :-)
Ha en fortsatt fin dag!
Kramar!

Unknown sa...

Sådär ja, Maria, nu har jag skrivit om OM-butiken i L.A.

Grandmas Coat hette den, eller?

-F

Ingrid sa...

Tänk att det kan vara vackert med skräp? Eller ja du fattar man ser ju det genom linsen så att säga. Ibland kan jag se saker jag bara måste fota, även om det kan tyckas fult eller helt fel av andra.

Ha en fin valborgskväll, vi har inga traditioner alls nu när barnen flyttat hemifrån.

Jag ska ta in hästarna, dusha och köra lite skönhetsvård inför Mallorcaresan. I morgon jobbar jag i butiken.

~Livet i byn

where the forest end... sa...

Sådär ser det "tyvärr" ut runtom hela vår tomt! Nån enstaka fin grej har jag hittat och tagit in..

Lyckligtvis har vi massaor av syren på gården.. och lupiner! Dom gillar jag... hmm.. löjntandshjärtan skulle jag vilja ha också..

Och klart drängen kan få en traktor om han veeerkligen vill. Men dom är ju väldigt dyra.hm.

Vilken växt tycker du att en gammal trädgård inte kan vara utan?

Peggy sa...

Tack vännen för din fina kommentar! Nej jag har väl heller aldrig sett mig som en renodlad Mollybloggare men ett tag så var det nästa bara Odd Molly som gällde, jag kände bara att jag ville tala om för alla läsare att det inte kommer att bli så mycket OM framöver utan jag kommer att fortsätta att blogga på det sättet jag alltid har gjort, ja skriva om allt och inget :-)
Ha en fin första Maj :-)
Kram!

Jenny sa...

God morgon på Gammelbo!

Du har en utmaning att hämta hos mig Vännen!

Ha en skön söndag,

Kraam Jenny

LantlivsAnette sa...

Halloj där !! Såå fina saker, det tycker vi som älskar gamla ting !!
Du, förlåt stt jag inte svarat om hängmattan, tur att du påminde mig..den har jag beställt från Pacific produktion, en firma som fanns i Trosa, tror ej att de finns längre, men du kan ju kolla på nätet, jag är såå nöjd med den, den var dyr, men verkligen värd sitt pris, jag har tvättat den i maskin flera ggr, och den är lika fin ändå..
Ska kolla in din mans blogg, se de där Odd Molly bilderna du berättade om..vad kul att vi båda har Grandmas coat nu !!!
Kraaaam Anette

exklusivvardag sa...

Säger hej när jag kikar förbi :-)

K. sa...

Du har mejl! Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...