15 mars 2011

6 - 8 skivor bröd om dagen enligt Socialstyrelsen


Kommer ni ihåg den reklamen?

Det gör jag, nu var det inte Socialstyrelsen som gjorde reklam utan Brödinstitutet. Det var på det glada 70-talet och jag var väl inte så gammal, men jag kommer ihåg alla dessa stora skyltar längs vägarna med olika texter.

Ovan ser ni min vackra brödkorg, den är gammal som gatan. Från artonhundrafrusitfast någon gång, jag tror det står 61 på baksidan (se bild) och det är knappast 1961 som åsyftas. Den är även så där charmigt lappad som vissa allmogeföremål kan vara och jag bara älskar den trots att den är väldigt sliten. Till och med trämasken har fått sig ett smakprov någon gång, det gör inget för jag har alltid en handduk i botten.

Smörgåsar är väldigt gott men inte så bra för den kvinnliga figuren, därför äter jag inte mjukt bröd mer än en gång i veckan. Hårt bröd däremot är tillåtet och eftersom jag lätt tröttnar så vill jag ha många olika sorter att välja mellan, den här gången är det Flatbröd från Kavli, Crisp'n 7 grains, Delikatess sesam, Falu Rågrut & sist men inte minst Frukostbröd. Alla förutom Flatbrödet kommer från Wasa och nej, jag är inte sponsrad. Om Wasabröd skulle råka läsa detta så får ni gärna skicka mig lite bröd. ;-)

Falu Rågrut finns nästan alltid hemma hos oss, de är förlåtna nu. Men i många år bojkottade jag det eftersom de flyttade tillverkningen från Falun till Filipstad. Rena helgerånet om ni frågar mig, klart Falu Rågrut ska tillverkas i Falun.

Varför bojkotta undrar ni såklart. Jo, när jag var liten växte jag upp i Falun ett par hundra meter från Falu Spisbrödsfabrik där man tillverkade just Falu Rågrut. När man gick till och från skolan i låg- och mellanstadiet så kunde det ibland lukta färskt bröd, det var en underbar doft ska ni veta. Så det var många minnen som gjorde sig påminda när de la ner den fabriken.


Nu börjar det dra ihop sig till nattning av minstingen här i Gammelbo och i samma mening kan jag passa på att berätta att tapeterna är på plats och jag målar golvlist för fullt. Emmis har sovit ett par nätter i nya rummet och det börjar äntligen hända lite här.

Hoppas ni får en härlig dag i morgon!

10 kommentarer:

Johanssonskan sa...

Grym brödkorg ! Jag är himla svag för såntdär gammlat i trä :-) Jag samlar på krönta trämått & trälådor, typ Pellerins. JÄTTEfint i köket :-)

Stina sa...

Vilken härlig sak. Så fin.:-) Kram Stina

Rosor och Pioner sa...

Snygg, supersnygg brödkorg. Här är det Leksands hårda bröd som gäller, brukar ta en tur ditt med jämna mellanrum och inhanddla bröd. Dumt att köpa Wasa bröd, det ligger ju bara ca 6 mil härifrån.
Kraaaam Susanne

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vilken charmig gammal brödkorg! Tänk vad många som tagit sig en macka från den genom årens lopp:)

Jag försöker undvika mjukt bröd o äter knäckebröd istället, falu rågrut är favvo;) Klart de ska tillverkas i Falun??

Ser fram emot att få se bilder från Emmis fiina rum!

Kraam från oss på Kråkered

Unknown sa...

Hos svärmor brukar jag käka hårt bröd, hon har alltid massor av olika sorter att välja på! Lunch på tisdag? Kram!

Annelie sa...

Godmorgon,
klart jag kommer ihåg den reklamen!! Jag är fortfarande lite brödoman..
Urfint gammalt brödfat! Så roligt det är med gamla fina hantverk som bevarats.
Hoppas din dag blir vårig o fin!
Kram

Unknown sa...

Tack Annelie!

Bröd är så himla gott, det är mycket svårare att avstå från en riktigt god mjuk smörgås än godis.

Hoppas din dag också blir vårig och fin!

Kraaaaaaaam

Jenny sa...

Halloj på Gammelbo!
När jag väl har kommit igång att måla så är det kul men innan jag kommer till skott hinner det gå hur lång tid som helst..har en skänk som jag köpte på auktion förra året som heller inte fått färg på sig än;) (läs "lat" istället för "komma till skott",hihi!)

Kraam Jenny

Pilgården-Susanne sa...

Visst är de fina de gamla träkärlen, jag har en lite samling också men man borde använda dom mer inte bara till pynt! Du är så välkommen till Dalarna ska bli kul när du kommer! Lite pirrigt med butiken, man är ju lite orutinerad, vad vill folk ha? hur mycket ska jag köpa in?.....osv. Men vafasen på något sätt ska det väl fixa sig. Kul är det iallafall.
Kram
Susanne

Mycket annat & lite betong sa...

Den reklamen glömmer man inte, 68 brödskivor om dagen!
Härligt brödfat!
Falu rågrut är det hårda bröd vi alltid har hemma. Men mjukt bröd försöker jag undvika för tillfället.

Det blir häftigt med den svarta tapeten!

Ha det så bra!
Agneta

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...