8 maj 2010

Dreams ~ drömmar ~ die Träume ~ les rêves


Nja inte vilka drömmar som helst utan min mammas favoritkakor. ;-)


Jag har nämligen bakat en hel stor kakburk full med hennes älsklingskakor och nu hoppas jag att hon ser det här och kommer hit och hämtar dem. ;-)

Lägger ut receptet också, det kommer från kakböckernas kakbok som bör finnas i alla hem. Jag pratar så klart om den gamla klassikern Sju Sorters Kakor. Ni vet den med rödrutiga pärmen som har kommit ut i x antal utgåvor sen urminnes tider, min egen är 65:e utgåvan och den är tryckt 1988.


Drömmar
Receptet ger ca 50 kakor som ska gräddas ungefär 20 min i 150 grader, men som vanligt så får man ju prova sig fram. Har du varmluftsugn så gräddar du i 125 grader.

Ingredienser:
100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
ca 5 dl vetemjöl

  1. Rör matfett, socker och vaniljsocker smidigt och tillsätt sedan oljan lite i taget.
  2. Blanda hjorthornssaltet med en liten del av mjölet och rör ned i degen. Arbeta in resten av mjölet.
  3. Degen kan vara lite trixig att få ihop till en deg och går det inte får man prova att se om det går att forma den till små bollar. Det är därför viktigt att man inte tar i för mycket mjöl.
  4. Man fyller en plåt med små bollar. Gräddar sedan mitt i ugnen i ca 20 min och vips så är kakorna klara. De ska ha spruckit lite.

Nedan bjuder jag på en gammal bild på Selma liggandes i den gamla livsfarliga gungstolen. Jag tycker den är jätteotäck och det suger som den i magen när man är på väg att tippa bakåt. Ungarna gungar lugnt bakåt hur långt som helst när de sitter i den. *brrr*

Här i Gammelbo har vi varit ute och fällt lite träd i dag. När vi kom in och hade ätit lunch så var vi så trötta att vi somnade, jag, Fredrik och Esmeralda. Nu sitter jag här med en kopp kaffe och försöker vakna till liv igen.

Mr Odd Målla alias Mr Odd Molly har gjort ännu ett inlägg i sin blogg, där berättar han lite om sina vedermödor i dag. Jag hade en liten liten lista på saker jag ville ha gjorda och hur han löste det problemet kan ni läsa här.


Hoppas ni alla har en angenäm lördagskväll!

9 kommentarer:

Unknown sa...

Oh vad gott med hembakta kakor. Jag hatar att baka småkakor och köper burkar på Frosths med 3 olika sorter i. Dom ser i alla fall hemgjorda ut. Iofs är det ingen som tror att jag har bakat dom, dom känner mig för väl;) Ha en bra lördag du med! Kram

Ingrid sa...

Hejhej från Mallorca, solen har lyst på mig i dag men det blåser lite kallt om sänder. Men det är ju skönt det med.

Småkakor - jo jag tackar! Kan nästan känna lukten ändå hit...

~Livet i byn

Unknown sa...

Som vanligt alldeles utsökta kakor....inga mardrömmar här inte....

Nightmares - Mardrömmar - AlpTräume - Cauchemars - Pesadillas

Mia sa...

De ser väldigt goda ut din mamma kommer säkert rusandes så fort hon ser dem på bloggen.
Söt burk du har lagt dem i och med papper i botten.
Jag har faktiskt inte den boken trots att jag gillar att baka kakor kanske skall skaffa mig den. Just nu har jag icas bakbok och den har väldigt mycket gott och bra recept.

Jag önskar dig en trevlig kväll och fortsatt trevlig helg.
Kram mia

bakom berget sa...

Va gullig du är som bakar kakor till din mamma.Du har så rätt! Den boken kan man inte vara utan! Min är från sjuttiotalet nån gång.
Ha en fin söndag i morrn! Kram.

Helena sa...

Å så gott det ser ut!!! Kika in hos mig, jag har en award till dig! Ha en fin söndag! Kram Helena

Carol sa...

Åhh vad gott med kakor! Mormor Ellen bakade sådana kakor, de smälte i munnen minns jag! Yammi! Kram

Jenny sa...

Hej Vännen!
Mmm vilka smarriga drömmar du bakat:)

Hoppas helgen varit bra!

Kraam o godnatt!

Jenny

Felix sa...

Kakorna ser jättegoda ut! Jag har självklart Sju sorters kakor. Håller med om att den hör till det obligatoriska.

Och Selma ser ut att trivas i gungstolen. Måste ju gunga till ordentligt när hon hoppar upp i den, men tydligen inga problem...

Vårhälsningar
Elisabet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...