22 maj 2010

Rödluvan


Så heter mina favvotulpaner i trädgården, jag tycker att de är så otroligt vackra med sina randiga blad och lysande röda blommor.

Jag har planterat en grupp runt ett äppelträd jag satte i somras som råddjuren tyvärr gått hårt åt. Nu hoppas jag att det ska klara sig ändå för det är faktiskt mina favoritäpplen som ska komma så småningom, nämligen Stor Klar Astrakan Det blir kanongoda äpplen som blir glasiga utan att bli mjöliga, helt underbara i smak och konsistens.

Tittar man noggrannt så ser man att blommorna har fransiga kanter, det är verkligen en fröjd för ögat att titta närmare på en tulpan som denna. Att den sen har ett gulligt namn gör ju inte saken sämre. ;-)

På hemväg från Sollerön i tisdags stannade vi vid Turistbyrån i Djurås och då passade jag på att handla dessa söta vykort gjorda av Ottilia Adelborg. Ni kanske känner igen hennes bilder från gamla barnböcker.

Jag bara älskar hennes sätt att teckna och måla, bland annat har hon gjort bilderna till en sångbok med Alice Tegnérvisor som jag hade när mina tonåringar var små. Hon var verksam ungefär samtidigt som Karl Larsson.

Dessa vykort köpte jag alltså och jag ska ha dem på Esmeraldas rum när de blir klart. Jag tänkte ha dem på ett snöre hängandes på rad med klämmor på samma sätt som jag hade på florabilderna jag lottade ut. Hur det såg ut kan ni se här.

Tror nog ni måste påminnas om att jag alltid har klickbara bilder som kan förstoras och det är något jag rekommenderar då bilderna kommer mer till sin rätt och detaljer syns.

Förutom vykorten så slank det ned en sån här disktrasa också, dyr men ack så fin. *hihi*

Vi håller på för fullt ute i trädgården när vädret är fint och regnar det så håller vi på i grabbarnas rum, därför har det inte blivit så mycket datortid på sistone. Jag måste säga att vi verkligen har haft tur med vädret den här veckan när Fredrik haft semester.

Önskar alla en fortsatt härlig Pingsthelg!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hej gumman.Men så fina vykort! Måste absolut titta närmare på dem. Var hittade du dem? Jag vill ha Miriams rum i lugna fina färger. Lite gameldags stil med vit stålram till sängen, vita hyllor och gärna ett lapptäcke (OM jag någonsin hittar ett som inte kostar 2000 kr.. *suck*) Hoppas allt är bra med dig. (och gubben :D ) Här är allt bra mosad hjärna till trots :D Man är ju trots allt inte 14 längre ;) Kram hjärtat!

Unknown sa...

Otroligt fina tulpaner! Har grävt ner lökar hos oss, men det kom knappt några:(
Är du inte och cruisar?! Kram

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vilka underbara tulpaner!! o ett sånt gulligt namn de har:)

Känner igen de där bokstäverna av Otilia Adelborg, det var en dam på Antikrundan för ett tag sedan som hade nån originalskiss på just de bokstäverna:)

Här har det varit jättevarmt o soligt idag! Peter o Tindra var uppe vid sjön o badade:)
(jag som är värsta badkrukan stannade hemma o klippte gräsmattan istället, hihi!)

Ha en sköön söndag o klappa kattungarna från mig!

Kraam Jenny

Felix sa...

Vilken tur att inte rådjuren ätit upp tulpanerna!

Fortsatt trevlig pingsthelg!

Hälsningar
Elisabet

Carol sa...

Åhh vilka fina tulpaner! Jag skulle också vilja ha tag på vykorten, de är ju superfina. Albin vill nämligen ha alfabetet på väggen i sitt rum!! Kram

Anonym sa...

Hej du! O tack för din uppsats hos mig =)
Fina tulpaner men det är inte samma sort som mina dom är inte fransiga. Katterna som vi hämtade på sollerön är mina älsklingar, Sixten o Selma, vanliga huskatter, vägkorsningar! Det är en son till en granne som bor där,som hörde att vi var intresserade av kattungar, men nu är dom 4,5 år, två personligheter. Här ösregnar det idag så det får bli vilodag!
Kram Susanne
www.pilgarden.blogg.se

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Fina tulpaner de är riktiga färgklickar och jättefina kort.
Kram Anette

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...