19 maj 2010

Tre små Winstonkopior


I morse när jag klev upp ur sängen så var det dags att agera barnmorska. Winston hade fött 3 kattungar på nedervåningen på olika platser. De var alla kalla så jag fick ta hand om dem, den ena hade fostersäcken kvar och hade antagligen inte fått någon luft. Den gick tyvärr inte att rädda.

Tog med mig de två överlevande upp till kartongen jag gjort i ordning och fick även katten med mig upp. Under tiden som jag tog hand om kattungarna och torkade dem torra så födde Winston en kattunge till. Normalt äter kattmamman upp moderkakan för att få näring men det gjorde inte Winston, inte heller hennes mamma när hon föddes.

Jag fick lov att förse henne med både vatten och mat samt "klippa" alla navelsträngar vilket hon inte heller gjorde. Hon var lite vimsig i dag och lämnade kattungarna några gånger men de har diat lite så jag har ju hopp om att hon ska bli en bra mamma till slut. Jag kommer ihåg att jag fick truga med Fluffy också innan hon skötte jobbet helt själv.

Alla 3 kattungarna är kopior av Winston och jag har inte kollat könen än, men jag har stor förhoppning om att de ärvt mammas vackra päls. Speciellt en hade i alla fall tofsar i öronen redan nu och en svans jag tittade på såg ut som mammas gjorde när hon var liten.

I dag har jag förutom kattfödsel haft celebert besök från Falun, det var min kära vän Nina som förärade mig ett besök över dagen. Nina som numera jobbar natt i Ludvika tyckte hon var så nära att hon skulle passa på och hälsa på mig. Ingen var ju gladare än jag över det och eftersom vi inte träffats på flera år så hade vi så klart massor att tala om.

Stackars Fredrik fick själv lassa ur vagnen och plocka undan alla prylar jag släpat hem från Sollerön. Han försåg även oss damer med god mat, vad gjorde man utan honom. ;-)

Ska försöka ta lite foton på "skräpet" som jag släpade hem och lägga in i bloggen. På hemvägen stannade vi i Djurås och handlade, då passade jag på att köpa något urgulligt som jag ska ha på Esmeraldas rum så småningom. Det tänkte jag visa på fredag.

Nu måste jag äta lite mat och sen är det dags för Arga Snickaren, ett av mina favvoprogram. Hoppas ni har haft en härlig dag i solen och värmen!

19 kommentarer:

andi sa...

Åååå, vilka små! Vad cool du är, det märks att du har erfarenhet! :) Jag skulle väl ha ringt ned landets alla veterinärer och frågat om det mest självklara ;) Detta vet jag ej om jag kommer att kunna följa för då blir jag väl helt sjuk på en till kattunge! :)
Spännande i alla fall. Jag tror säkert det blir små långhåriga mini-Winstons :)

Vad roligt med fynd! Kul att få se sen vad du har hittat. Sollerön, där minns jag att jag var en gång på semester som barn, visst finns det väl ett berg där vid sjön??? :)

Hoppas ni har det bra i värmen!

Kram

Felix sa...

Ååååh, vilka små söta hårbollar! Tråkigt att en dog, men hoppas att Winston lär sig ta hand om de andra så att de klarar sig. Ska bli spännande att följa dem framöver. De blir säkert lika fina som Winston, och jag håller med... man blir ju lite sugen på en sån där liten gosig en.

Försommarhälsningar
Elisabet

bakom berget sa...

Åh, så fina små ungar!Hoppas det går bra med dom som är kvar.
Jag gillar oxå Arga snickaren. Han är så.. hmm, bra!
Hi hi...
Ha det gott och pussa på dom små!
Kram Åsa.

Tina sa...

åhh, vilka sötisar!

Kram

Unknown sa...

Oh vilka sötnosar! Kram

Anonym sa...

Vad skönt att förlossningen är över! Ja nu får du liv i luckan när dom springer runt i huset dom små liven! Jag kommer ihåg när vi hämtade våra två ,då, kattungar på Sollerön. Uppfödaren var ganska trött på allt spring på nätterna o tyckte det var bra att två flyttade.
Sååå söta dom är!! Ska bli spännande o se vad du "släpat" hem.
Kram Susanne
www.pilgarden.blogg.se

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Du var en duktig barnmorska. Winston är ju en jättefin katthona, kul att se kattungarna när de blir lite större. Katthonor är väl som oss kvinnor, alla är inte hjältinnor på förlossningen.
Kram Anette

Jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jenny sa...

Hej Vännen!
Vad söta de är dina små mini-Winstons:)
Vad duktig du var som agerade barnmorska!!

Ser fram emot att få se bilderna på ditt "skräp" och det du köpte till Esmeraldas rum!

Ha det gott,
kraam Jenny

Ingrid sa...

Grattis till de små raringarna, om några veckor är det fullt ös hemma hos er då :0)

~Livet i byn

Helena sa...

Nu är det verkligen stugan full igen då :-)

Hoppas allt går bra framöver, Grattis till familjens nya tillskott.

Nu väntar mitt "tillskott" på lite mat

Kram LillSis

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Jag förstår ibland är det fullt upp. Hoppas det går bra med kattungarna.
Kram Anette

Felix sa...

Angående Tysslingedagen förra veckan... så har jag glömt att svara dig.

I dag kom Antikguiden med posten (bilaga till Antikvärlden nr 6). Där står det om Tysslinge möbler - www.tyssinglemobler.se - också ett utflyktsmål!

Trevlig pingsthelg!

Försommarhälsningar
Elisabet

Felix sa...

Slant med fingrarna...
www.tysslingemobler.se ska det förstås vara...

Hälsningar
Elisabet

Felix sa...

Välkommen som följare av min blogg! Vad roligt!

Själv har jag valt att inte bli Google-följare, utan följer via länkar på min egen blogg. Tycker att det är enklare... Så jag följer troget din blogg också!

Försommarhälsningar
Elisabet

Carinale sa...

Djupt imponerad - vilken sinnesnärvaro, vad cool du är :)
Förslag på namn till de små liven är Prince, Chesterfield, John Silver och Lucky Strike iofs så associerar man kanske de namnen mest till pojkar - men det har ju gått bra tidigare ;)

Å TACK så väldigt mycket för de snälla kommentarerna hos mig - goa du =)

Kram
/Carina

Mycket annat & lite betong sa...

Åh, äntligen. Jag har väntat. Grattis!
Vad söta de är. Och vad duktig du är som fixade det!

Trevlig pingst!
Agneta

Jenny sa...

Halloj på Gammelbo!
Det blev en Wigwam:) En grå!

Hoppas middagen smakade utsökt:)

Önskar er en trevlig pingsthelg!

Kraam Jenny

Unknown sa...

Du skapade ett ännu djupare begär efter en LK i grått i dag.....Kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...