30 september 2010

50-öringen ~ Glöm den inte i dag!


I dag går 50-öringen i graven, det är sista dagen du kan använda den som betalmedel i affär. Däremot växlar bankerna in den ända tills 31 mars nästa år. Vem orkar förresten gå till en bank numera, de har ju knappt öppet.

Röda Korset samlar också in 50-öringen och det gäller resten av det här året, jag tror du kan lämna den till dem via Ica-butiker. Fast å andra sidan, var det inte Röda Korset som gav så mycket i lön till en massa medarbetare typ Bengt Westerberg. Kanske inget att rekommendera då, jag ogillar starkt vinstintressen eller feta bonusar i hjälporganisationer.

Själv tog jag mig en runda runt i huset och lyckades samla in den här lilla högen med liggande mynt, mest bidrog förstås Emmis till. Jag kommer att handla för dem och sen sätta in samma summa på Esmeraldas konto.

Tallriken de ligger på är våra vardagstallrikar, de heter Zarah och är från 50-talet då de tillverkades av Gustavsberg. Jag gillar dem för de är sååå söta och diskreta.

Ha de nu riktigt bra allihopa och gör något vettigt med de sista 50-öringarna!

9 kommentarer:

alegni sa...

hej maria och tack för kommentaren du lämnade inne hos mig! ja, jag läste om de där femtioöringarna... tror jag har en hel del liggande här hemma - men jag tror jag skulle förlora mer på att boka en resa till sverige än att låta slantarna ligga där de ligger. däremot kunde en resa vara givande på många andra sätt i stället ;)
h. ingela

Mycket annat & lite betong sa...

Jag har redan handlat upp mina femtioöringar. Men gubben har en plastpåse med ganska många i. Den har han haft med sig i bilen ett antal dagar och den ligger fortfarande kvar. Så nu får det bli banken.

Så söta dina tallrikar är. De liknar de vi hade när jag var liten.

Trevlig kommande helg!
Agneta

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vi har en hel burk med femtioöringar, ska skänka dem till välgörenhet. Såg att Swedbank samlar in dem till Bris, det är ju en bra grej:)

Vilka söta tallrikar!

Vi kom just hem från auktionen med bilen full;)
Det blev en gammal skänk till mig, två oljelampor och en säckkärra till Peter:)

Ha en härlig fredag!

Kraam Jenny

Stina sa...

Tack gumman!

Det hade jag glömt. Tiden på bloggen alltså.:-) Kram Stina

Carinale sa...

Glöm inte 50-öringen igår :)

Jag var också på 50-öringsjakt, hittade inte en enda, tror de gick åt senaste gången då kassan var tom och kylskåpet gapade tomt =)

Å tack gulliga gulliga ni, ha en superhelg allesamman i Gammelbo
Kraaam
/Calea

♥ Franska Liljan ♥ sa...

Adjö, lilla 50-öring. Fy nu avrundas allt uppåt till närmaste krona istället...
Jag bjuder på kaka idag!

Kram Helena /franska Liljan

Jenny sa...

Halloj på Gammelbo!
Glömde lukta på Mollysarna idag men kände på dem gjorde jag iaf;) Fanns en hel del fina plagg o en såå söt Mollyväska!! Suck, en lottovinst hade inte suttit fel nu, hihi!

Ha en mysig lördagkväll o en skön söndag Vännen!

Kraam Jenny

Mia sa...

Hallå
tack för påminnelsen jag hade faktiskt glömt bort det. Tur att jag inte har försökt betala med någon under dessa dagarna. Men jag antar att det finns fler som glömt bort det.

Önskar dig och familjen en fortsatt trevlig helg
kram Mia

Joel & Jossan sa...

Hoppsan., kommer garanterat glömma att de ej går att betala med längre ...

Hörde att Esmeralda blev glad för presenterna, vad roligt :-)
Vi får låta flickorna ha en playdate snart de har ju så roligt tillsammans, ni får gärna komma hit på en fika eller liknande, annars kommer vi gärna !

Ha det så gott !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...