4 september 2010

Javabönans favvotårta


För ett par dagar sen fyllde ju Fredrik år och då bjöd jag honom på min favvotårta. Jag bara älskar smörkrämen och tårtan blir godast om man gör den dagen innan man ska äta den, vilket passar perfekt då den ska ätas tidigt på morgonen. Normalt är den här tårtan för 10-12 pers men jag gjorde en mindre variant åt oss.


Mandeltårta med smörkräm

Kanongod tårta som kan göras i förväg och till och med frysas. Garnera den med vad du har hemma, själv hittade jag lite strössel i skåpet.

Bottnar:
1 1/4 dl socker
4 st äggvitor
125 g sötmandel

Fyllning:
4 äggulor
1 dl grädde
1 tsk potatismjöl
1 dl socker
125 smör
  1. Mal mandeln och vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda dessa med sockret.
  2. Rita 2 cirklar på bakplåtspapper med t. ex. en tallrik som mall, diametern ska vara 22-25 cm.
  3. Bred ut smeten i cirklarna och grädda i ugnen, 175 grader på andra falsen i 12-15 minuter eller tills bottnarna känns fasta.
  4. Sjud ihop fyllningens äggulor med potatismjöl, socker och grädde på svag värme. Vispa tills krämen börjar tjockna och låt den inte koka.
  5. När krämen tjocknat tar man den från plattan och tillsätter smöret i små bitar samtidigt som man vispar. Ställ krämen att kallna.
  6. Lossa försiktigt bottnarna från bakplåtspapperet när de kallnat och bred kräm emellan och ovanpå. Servera den som den är eller garnera med valfritt arrangemang.


Jag vill passa på att berätta att det aldrig var meningen att bloggpausen skulle vara så länge men jag har varit förkyld hela augusti, med känning åt bihålorna den sista veckan. Inte lite förkyld utan rejält med konstant hosta samt svettningar och hjärtklappning bara jag gått i trappan hemma.

Detta har gjort att jag inte hunnit göra något hemma av allt som behöver göras och därför tappat sugen för det mesta. Jag höll till slut på att klättra på väggarna här hemma. Nu är det i alla fall på god väg att bli bättre även om jag mer eller mindre lever på Rhinexin, nässpray, Ibumetin och Noskapin fortfarande.

I dag är vi jättefamilj i Gammelbo för alla är här och takstolarna har rests på Esmeraldas lekstuga. Förhoppningsvis ska det upp lite tak också innan hösten men just nu väntar alla på maten verkar det som.

På allmän begäran ska jag berätta om kattungarna i nästa inlägg, tills dess får ni ha en underbar helg med mycket sol!



4 kommentarer:

Unknown sa...

Gott med tårta utan grädde! Bra recept som jag kommer att sno, Moa äter inte grädde. Krya på dig:) Kram

Anonym sa...

Kul att du är tillbaks!! Hoppas du kryar på dig snart!
Ktam Susanne
www.pilgarden.blogg.se

Stina sa...

Min lilla goa gumma där. Du är så snäll du.
Vilken härligt god tårta.
Ta hand om dig söting. Kram Stina

Carinale sa...

Ahh, bästa Javabönan - härligt att ha dig 'back on track' :)

Partyt var askul och gav lite spännande kontakter, mer om det framöver.

Stor KRAM till dig
/Carina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...