20 september 2010

Loppisfynd


Nu är i vi på hotellet i Borås, det är så mysigt och jag fördriver tiden just nu med att blogga lite.

I lördags gjorde vi något som jag inte gjort på jättelänge, vi besökte en loppis. Det var inte alls planerat, vi bara råkade åka förbi.

Eftersom vi bor på landet så är det sällan vi har kontanter (långt till bankomat) men vi lyckades tömma våra plånböcker och hittade straxt över 100 svenska riksdaler och någon norsk slant. ;-)

In på Lions loppis i Vasselhyttan och där var det halva priset på det mesta. Dessa 3 prylar betalade vi 85 kronor för. *mycket nöjd*

Hugade designnördar kan snabbt konstatera att grytan är en Timo Sarpeneva, designad för Rosenlew & Co i Finland någon gång i slutet av 50-talet tror jag. Förvisso utan det klassiska trähandtaget som jag vet finns att köpa separat.

Dessa gjutjärnsgrytor nytillverkas och jag tror en ny går på över 2000 spänn. Jag har faktiskt en fiskgryta i röd emalj i samma serie som jag inte använder men har den kvar för att den är så vacker och i så bra skick, även den ett loppisfynd för endast 35 :-.

Sen hittade jag ett nickelfat på fot och just dessa älskar jag, har redan 2 stycken så den här åker ut på Tradera med grytan. Det är så fint att duka upp julgodis eller fikabröd på dem.

Den söta tavlan vet jag inte än om jag ska sälja, blev så förtjust i de små barnen som ligger så sött och sover. Den får stanna än så länge även om jag tror att den skulle kunna inbringa en och annan krona på Tradera.

Just nu Traderar jag som bara den för att få lite pengar att handla för här nere i Borås, sen behöver Esmeralda en del nytt i höst så pengar in är vad vi hoppas på just nu. Ska lägga in mera auktioner när jag kommer hem igen.

Mina auktioner på Tradera hittar ni HÄR.

Önskar alla en underbar dag! Over and out from Borås.

4 kommentarer:

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Fina fynd du har gjort.
Ha en bra måndag!
Kram Anette

Jenny sa...

Hej Vännen!
Oj vilka fynd!! Kände igen den finska grytan direkt! Min förra svärmor (som oxå är finsk;)) hade en sån som hon var supernöjd med o den hade hon haft i 100 år typ! De är väldigt dyra ute i affärerna så där gjorde du en bra affär;)

Pinocchio statyn heter "Walking to Borås" o står centralt i stan, (nära Borås Tidning tror jag) det är en jättestaty som säkert Esmeralda skulle tycka var kul att se:) (ja du oxå för den delen!)

Ha nu en bra dag! Back to work för min del, mycket att göra denna måndagmorgon!

Kraaam Jenny

Carinale sa...

Morrn morrn på dig!
Jag som är rätt usel på vad de olika designerna heter kan bara instämma i att sakerna var fina :)

Så nedrans irriterande att det är långt till Borås, annars hade jag gärna promenerat i lite butiker med dig, nu håller jag tummarna för att du följer med Fredrik till Stockholm något under hösten.

Ännu så länge (har inte börjat använda den ännu) är jag jättenöjd med jackan, den är nog ingenting som man använder när det är 15 minus ute men funkar som höst jacka - sen åker nog den gamle dunisen fram =)

Må bäst
Kram
/Carina

Unknown sa...

Hoppas att ni har det bra i Borås och fyndar nåt fint:) Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...